sminkofanten

Alla inlägg under april 2014

Av Almighty - 30 april 2014 10:45

En fråga jag fått upprepade tillfällen på slutet är just "Vad är en primer?"


Och vad är en primer egentligen? Innan jag kan förklara det behöver jag nämna att det finns olika sorters primers.
De vanligaste är foundationprimer och ögonskuggsprimer! Har väl även för mig att det även finns läpprimer, men det har jag personligen ingen erfarenhet av så det håller jag tyst om. ;)


Så vad är en foundationprimer?

Det är en "kräm" man applicerar efter sin dagkräm, innan sin foundation, just för
att få ett mer hållbart och jämt resultat. Primern är till för att jämna ut huden och minska porer och fina linjer, vissa även för att jämna ut hudtonen.

Många primers är ljusreflekterande för att få ett piggare och fräschare resultat. 
Plus i kanten är att vissa primers även innehåller vitaminer och/eller solskyddsfaktor! :) 


En ögonskuggsprimers främsta uppgifter är att få ögonskuggan att hålla och att få färgerna i skuggan att bli starkare! Även denna primern verkar också genom att jämna ut huden på ögat så man får ett jämnt och fint resultat när man applicerar ögonskuggan. (Utan primer veckar sig gärna ögonskuggan väldigt snabbt under dagen.)


I det stora hela har dessa två samma egenskaper, men lite skiljs de ju ändå åt. :)


Kan man använda en foundationprimer som ögonskuggsprimer?

Känner man att det funkar så absolut, men personligen tycker jag inte att det är optimalt.. ;)


Däremot kan jag rekommendera att använda en kajal som primer! Svart kajal för mörka sotningar, och till färgglada och lite ljusare sminkningar en vit kajal! 

NYX Jumbo Eye Pencil är optimal att använda som primer! Den är en stor tjock penna, så den går snabbt och smidigt att applicera. :) Finns i många färger. Den vita (heter Milk) funkar väldigt bra ihop med väldigt färgstarka skuggor! :)



Måste erkänna att jag inte provat många foundationprimers. Men den jag använt flitigast är en ifrån Smashbox som jag varit nöjd med! Har även prövat en ifrån Mary Kay ett par gånger, och den verkar också trevlig! :) 

Jag är väldigt sugen på att pröva Loreal's Nude Magique Blur Cream, så den kommer säkert dyka upp i bloggen framöver! :)

Utöver kajalpenna har jag använt Make Up Store Eyeprimer tinted i flera år och varit väldigt nöjd! Nu är den på sluttampen så jag har börjat använda Lumenes Eyeshadow Primer istället! Har bara testat den ett par gånger än, men jag gillar även denna! Dock är Lumenes tjockare i konstistensen än den från MUS, vet inte om det är plus eller minus, men det är i alla fall ovant! ;p

Den från Too Faced vill jag dock också prova! ;D


Produktbilderna kommer från Kicks hemsida, och produkterna hittar ni även också på Kicks.se.


Av Almighty - 29 april 2014 20:45



Tack min underbara vän för att jag fick låna dig till mitt äventyr! <3

 

Av Almighty - 29 april 2014 20:20

Förlåt!

Men jag har verkligen inte haft tid för bloggen det senaste, haft en svacka.. :( Ska ta nya tag, ny energi leder till mer motivation och även mer inspiration!


Närmaste dagarna kommer det komma upp recension på Isadoras nya gellack, makeup på mig men även på ett par av mina fina vänner och även lite annat smått och gott! ;) Har en del nya grejer att visa också! :)


Hoppas ni förlåter mig, bjuder på en MOTD så länge.. ;)


 

Av Almighty - 14 april 2014 18:56

Vi kör igen! ;)

Vilken är din favorit?! Min är nog nr 5 eller 7.. :)

(Beklagar den taskiga kvalitén på vissa bilder! ;))


 

Av Almighty - 14 april 2014 09:45

Lånade min fina vän! <3

Skuggorna är från Make Up Store och läppstiftet är Isadora Jelly Kiss 54 Lilac Tulle. :)

Fransarna är från eBay för längesen. 


 


Av Almighty - 13 april 2014 22:11

Åter en makeup med färgglad eyeliner, hoppas verkligen att ni inte är trött på dom! ;) Denna är i 6 st färger! :)

(Gul, gul/grön, grön, blå, lila och rosa.)


Allt du behöver för att göra en eyeliner i all världens färger om du skulle vilja det, är en eyelinerpensel, valfria ögonskuggor och vatten! :) 

Blöt penseln med lite vatten, blanda lite i ett hörn på ögonskuggan, blanda till lagom konsistens och måla på eyeliner som vanligt! Ska du ha flera färger så gör du kortare streck. :) Gör gärna strecken liiite längre än du tänkt ha sen, för då kan du måla en fin övergång genom att måla nästa skugga över den första. Gärna att du börjar strecket närmast fransraden och sen tjockar ut det till samma tjocklek som skugga 1. :) 

Låter det vimsigt? Vill ni ha en tutorial? :P




Face

Tikei Mineralfoundation N1 +N2

Isadora Perfect Coverstick 01 Light

Make Up Store Microshadow Smog (shading)

Isadora Snow Glow Powder (highlighter)

E.l.f Mineral Blush Pink (rouge)

Brows

H&M Eyebrow shaping

Make Up Store Cover All Mix (ljusa)

H&M Brow fix

Eyes

NYX Jumbo Eyepencil Milk (som primer)

Diverse ögonskuggor som eyeliner

Loreal Miss Manga mascara

Isadora Inliner Kajal 50 Satin White

Lips

Isadora Jelly Kiss 54 Lilac Tulle

 

Av Almighty - 13 april 2014 17:27

Jag har på nytt förälskat mig i Isadoras Jelly Kiss-läppstift, vilket ni som följer bloggen kanske har märkt? ;) (Hade en crush på dessa för ett par år sen, och har sen glömt bort att dom fanns! :o )

Alldeles perfekta vardagsläppstift då de är semi-transparent! :D Återfuktar jäkligt bra och finns i snygga färger! :) 

Just Lilac Tulle är en enligt mig perfekt rosa färg! :) Tummen upp helt och hållet alltså! :D 


Så här står det på Isadoras hemsida om Jelly Kiss:

Gel lipstick – en viktlös känsla på dina läppar! 
– Semi-transparent 
– Vårdande, fuktgivande och mjukgörande 
– Ger lyster och glans 
– Förpackning med magnetisk stängning 
Innehåller bl.a: Olja från persikokärna och aprikoskärna, Mandelolja 
Nettovikt: 4 g/ .14 oz.

Oparfymerat. Kliniskt testat. 

 

  

De andra färgerna som finns i min ägo är 56 Rasberry Sorbet, 58 Orange Blossom och 59 Merry Berry! Dock hade jag gärna haft alla färgerna, såpass bra tycker jag om dessa stiften! :)

 

Av Almighty - 12 april 2014 19:14


Önskemålfrån min fina vän S <3, en tutorial på den HÄR sminkningen. :)   

1. Endast foundation.

2. Primer, en vit kajalpenna.

3. Sudda ut kajalen så det blir jämnt, enligt mig lättast med fingrarna. 

4. Lägg även kajal under hela nedre fransraden.

5. Sudda även ut här. Se till att det inte blir glapp mellan övre och undre kajalen! :)

6. Lägg en fuchsia eller knallrosa ögonskugga i mitten av ögonlocket.

7. Applicera en mörklila skugga som ett "v" i ytterkanten av ögat.

8. Lägg en ljusrosa skugga längst in på ögat, även i ögonvrån.

9. Lägg den mörklila skuggan 1/3's längd längst ut under nedre fransraden, ta nästa 1/3 med fuchsia och den återstående 1/3 närmast ögat i den ljusrosa. 

10. Lägg en beige skugga under brynet och på alla återstående "vita" områden, alltså där det fortfarande bara är kajal. (Har du ingen skugga går det lika bra med ett puder :))

11. Sudda kanterna på både nedre och övre skuggorna så att det blir jämna och fina övergångar i färgerna. 

12. Ta en sneställd pensel och en svart skugga och lägg sedan en eyeliner på ungefär halva ögat, den yttre delen. Måla även en vinge i utkanten. (Detta gör jag för att få en diffus eyeliner, men ändå att det blir lite mer markerat av den svarta skuggan.)

13. Applicera mascara.

14. Lägg vit kajal i vattenlinjen.

15. Slutresultat!

Även bild på de skuggor jag använt till denna sminkning. Isadoras ögonskuggspalett 17 Fuchsia och Wet'n'Wild's ögonskugga i färgen Creme Brulee. 


Jag har använt NYX Jumbo Eyepencil - Milk som primer, det är en tjock kajalpenna. :)

En viktig sak att tänka på när man använder kajal som primer är att man MÅSTE mätta kajalen nog. Dvs massor med ögonskugga på och inte sudda bort för mycket av skuggan när man suddar kanter. Gör man det riskerar man att det blir en väldigt veckig ögonmakeup inom ett par timmar. Inte så snyggt! ;) 

 


Face

Tikei Mineralfoundation N1 +N2

Isadora Perfect Coverstick 01 Light

Make Up Store Microshadow Smog (shading)

Isadora Snow Glow Powder (highlighter)

E.l.f Blush Pink Passion (rouge)

Brows

H&M Eyebrow shaping

Make Up Store Cover All Mix (ljusa)

H&M Brow fix

Eyes

NYX Jumbo Eyepencil Milk (som primer)

Isadora ögonskuggspalett 17 Fuchsia

Wet'n'Wild ögonskugga Creme Brulee

Svart skugga från Eyebrow Shaping som eyeliner

Loreal Miss Manga mascara

Isadora Inliner Kajal 50 Satin White

Lips

Nude

 

Skapa flashcards